يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۶
کد خبر: ۱۳۹۵۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
ابوالفضل باقری رئیس فرهنگسرای امید در چهاردهمین نشست «بچه‌های رستا» بیان کرد: نداشتن امید اولین مشکل و سختی که انسان با آن مواجه شود، بلافاصله عقب‌نشینی می‌کند یا دست از آرمان‌های خود برمی‌دارد و تلاشی برای پیدا کردن راه‌حل‌های جدید نمی‌کند. بنابراین بدون امید، پیشرفت معنایی ندارد.
ابوالفضل باقری: بدون امید پیشرفت معنایی ندارد / یکی از نیازهای جوانان و نوجوانان نیاز به دانش عمیق اسلامی است
چهاردهمین جلسه از سلسله نشست های گفتگو محور ویژه نوجوانان «بچه‌های رستا» از طرف مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ فرهنگسرای امید، به مناسبت روز ملی خلیج فارس، تحت عنوان غرور ملی؛ مهمترین سازه هویت ملی نوجوان برگزار شد.
در این جلسه که با حضور ابوالفضل باقری؛ مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ و رئیس فرهنگسرای امید  وائلدار محمدزاده( دکتری تخصصی مدیریت دانش برگزار شد، مسائلی از جمله هویت، جمعیت، چیستی ملت‌ها، ویژگی‌های یک ملت، تعیین مرزها و تمامیت ارضی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
رییس فرهنگسرای امید در این جلسه با سوال‌هایی از جمله اینکه لازمه پیشرفت را در چه می‌دانید؟ برای پیشرفت چه باید کرد؟ نوجوانان شرکت کننده در این نشست را به چالش کشید.

ابولفضل باقری در ابتدا درباره پیشرفت و مفهوم آن بیان کرد: منظور از پیشرفت، وجود حرکت، تکاپو و جهش از وضع موجود به سمت رسیدن به وضع مطلوب یعنی چشم‌انداز یا اهداف بلند‌مدت و میان‌مدت است، در این الگو، ایستایی، رکود، توقف و تردید راه ندارد و این پیشرفت باید در مقایسه با رقبای ما مشهود و ملموس باشد، رشد و تعالی انسان محقق شود.پیشرفت عبارت است از مدیریت آگاهانه روند پویش، یعنی حرکت انسان در زندگی او به طور خودآگاهی پایش شود به طوریکه این پایش حرکت، زائیده یک هدف گذاری تعریف شده باشد.

وی با بیان اینکه جوانان به عنوان ستون فقرات جامعه، نیروی ذخیره آینده، چرخ اقتصاد یک کشور، آینده نگر، نیروی فعال، و گنجینه ملی جامعه یاد می‌شوند افزود: قشر جوان هر ملت در واقع سرمایه حقیقی آن ملت به شمار می‌رود، این سرمایه در زمره نیروی موثر و مهم توسعه یافتگی قلمداد شده است به گونه‌ای که اصولا نمی‌توان توسعه و پیشرفت یک ملت را بدون آن تصور کرد. لذا هر کشوری که بخواهد این امر مهم یعنی پیشرفت را محقق کند باید بر خود فرض بداند که از قشر جوان و نیروهای علمی و نخبگان خود حمایت همه جانبه و فراگیر داشته باشد.
رئیس فرهنگسرای امید عنوان کرد: جوان شخصیتی است دارای سن خاص و حال روحی و روانی و نیازهای مخصوص خودش. جوان به خاطر تحصیلات و سواد و آشنایی با اندیشه‌های جدید، دارای فکر نو و سولات تازه است و حاضر نیست مانند نسل گذشته بدون دلیل عقلی و منطقی همه چیز را بپذیرد. جوانان این مرزوبوم فعال، پرتلاش و با استعداد بوده و می‌توانند نقش موثری در پیشرفت کشور و تبدیل شدن به کشوری قدرتمند و توسعه یافته ایفا کنند.

باقری ادامه داد: دستیابی به این امر مهم جز با تکیه بر عزم، اراده، توانایی، دانش علمی و پتانسیل‌های بالقوه جوانان مستعد کشور و تلاش برای رفع نیازها و تأمین خواسته‌های معقول و به حق آن‌ها، همچنین صیانت و حمایت جدی از آن‌ها در مقابل دسیسه‌های دشمنان و برنامه‌ریزی هدفمند در جهت رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های این قشر فعال و مستعد ممکن نیست.

وی با اشاره به اهمیت امید در نوجوانان و جوانان تاکید کرد: امید و خودباوری رمز پیشرفت جوامع انسانی است و تزریق این اکسیر به نوجوان آینده‌ساز ایرانی، لازم و ضروری است. مقام معظم رهبری بارها با ظرافت و تیزبینی به این نکته اشاره فرموده‌اند. امید دست‌مایه‌ هرگونه حرکت و پیشرفتی رو به جلو است و اگر امید در جامعه‌ای نباشد، قطعا آن جامعه هیچ حرکتی نخواهد داشت و از طرفی حرکتی که مبتنی‌بر اجبار و اکراه باشد، یا اساسا انجام نمی‌شود یا دستاورد قابل‌قبولی ندارد. هر کسی تحت هر شرایطی با امید به آینده و آرمان‌هایی که دارد، تلاش مضاعفی برای شکوفایی قدرت خلاقیت و نو آوری خود و جامعه ایجاد می‌کند.

باقری یادآور شد: اگر پیشرفت را به عنوان یکی از اهداف مطلوب خود بدانیم و پیشرفت را بنا به فرموده رهبری هم دستاوردها و آسایش و رفاه مادی و هم آسایش و دستاوردهای معنوی و به نوعی پیشرفت و حرکت به سوی حیات طیبه بدانیم که اسلام هم بدان اشاره داشته، با نداشتن امید اولین مشکل و سختی که انسان با آن مواجه شود، بلافاصله عقب‌نشینی می‌کند یا دست از آرمان‌های  خود برمی‌دارد و تلاشی برای پیدا کردن راه‌حل‌های جدید  نمی‌کند. بنابراین بدون امید، پیشرفت معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه بی‌شک ما در اجتماع نوجوانانی را می‌بینیم که از روحیه و امید بالایی برخوردارند، امید را وسیله ترقی خود می‌بیند و در مقابل عده‌ای دیگر مفهوم امید را نیاموخته و روحیه ناامیدی و یاس در درونشان شعله‌ور است اظهار کرد: اگر بخواهیم به اهمیت امید در جامعه اشاره کنیم تدبر در این آیه شریفه قرآن جوابگوی همه سوالات ماخواهد بود. خداوند در قرآن کریم به گناهکاران می‌فرماید:« از رحمت خدا ناامید نشوید که خداوند همه گناهان را می‌آمرزد و او آمرزنده مهربان است»(زمر ۲۳)

ابوالفضل باقری با تاکید بر اینکه امید بخشی و امیدواربودن نوجوانان منجر به علم آموزی می‌شود اضافه کرد: جوانان و نوجوانان ناامید، انگیزه و هدفی برای کسب علم ندارند. یکی از نیازهای جوانان و نوجوانان، نیاز به دانش گسترده و عمیق اسلام، یعنی فقاهت دینی است، چراکه در این صورت با اندیشه‌ای پاک و عملی صحیح، راه روشنی برای دنیا و آخرت خود می‌پیمایند. پیشوایان دینی برای رفع این نیاز نسل جوان، از هر امکان معقول و ابزار تربیتی سود برده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اعمال و رفتار نوجوانان بر اساس امیدشان ساخته می‌شود و بافته‌های ذهنی آنان به وجودآورنده عملکردشان است. هرچه امید قوی‌تر باشد، عزم و اراده عمل بیشتر می‌شود. امید انسان به هر سمت و سویی جهت گیرد، اعمال آدمی نیز در همان جهت واقع می‌شود. تنها شرط، آن است که این عنصر نیروبخش به افراط نگراید. نوجوانان باید این موهبت الهی را در خود تعدیل کنند و در مسیر صحیح و معقول قرار دهند.

رئیس فرهنگسرای امید با بیان اینکه پیشرفت ایران اسلامی در گرو موفقیت و کارآمدی دانش‌آموزان و آینده‌سازان کشور است، افزود: شناخت و آگاهی از دستاوردهای علمی، تجهیزاتی، نظامی و هسته‌ای در اردوی پیشرفت می‌تواند منشاء برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف شما برای رسیدن به اهداف‌تان باشد.

همچنین در این جلسه ائلدار محمدزاده صدیق؛ دکتری تخصصی مدیریت دانش در مورد چیستی ملت ها گفت: ملت ها چیزهایی جدا از باورهای افراد نیستند. وقتی ما از مجموعه افرادی که یک ملت را تشکیل می دهند، صحبت می کنیم، صرفا چیزهایی در مورد مشخصات فیزیکی یا رفتاریشان نمی گوییم، بلکه در عین حال می خواهیم بدانیم آن ها چه تصوری از خودشان دارند.
 
این متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی افزود:  ملت همانند یک تیم است که برای دستیابی به هدف با هم همکاری می کنند و گفت: اگر اعضای یک تیم با هم همکاری نداشته باشند، می گوییم که این افراد یک تیم نیستند و یا تیم ضعیفی هستند. ملت نیز شبیه یک تیم است. او ویژگی های یک ملت را در فرهنگ، مذهب، زبان و قومیت مشترک دانست و درباره کشورهای کثیرالملل همانند ایران گفت: عامل اتحاد و یکپارچگی مردم سرزمین پهناور ایران که از ملت های گوناگونی تشکیل شده است، دین و مذهب اسلام است. ائلدار محمدزاده صدیق، ملت شدن را نیازمند باور مشترک دانست و تاکید کرد: هویت ملی جایگاه بلند پروازانه تری به ما می دهد و ما را به واحد جمعی بزرگی تبدیل می کند.
 
کارشناس برنامه در بخشی دیگر از صحبت هایش درباره مرزها و مرزبندی صحبت کرد و گفت: مرزها فقط منحصر به خاک نیست بلکه پاره ای از دریا و فضا را نیز شامل می شود و البته مرزهای استعمار یافته که کشورهای امپریالیستی به دنبال گسترده کردن آن در سایر کشورهای دارای مزیت هستند.
 
ائلدار محمدزاده با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با معلم ها مبنی بر اینکه به دانش آموزانتان نگاه ملی بدهید، لازمه این کار را آشناسازی دانش آموزان با تاریخ واقعی ملت ایران از گذشته های دور تاکنون دانست و تاکید کرد که نباید تاریخ را تحریف کرد و آنطور که باب میلمان است به دانش آموزان آموزش داد.

این جلسه گفتگو محور با صحبت‌های شرکت‌کنندگان ادامه یافت و در ادامه مسائلی از جمله، مرزها و گستردگی سرزمین پهناور ایران در طول تاریخ بررسی شد. بحث و بررسی پیرامون خلیج همیشه فارس دیگر بخش این نشست تخصصی را تشکیل داده بود که با استقبال و شور و حرارت نوجوانان ضمن مشارکت در مباحث تداوم یافت.

نظر شما