جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۰۰۵۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
به بهانه برپایی نمایشگاه اسناد تاریخی پزشکی و دندان‌پزشکی در خانه موزه دکتر امیراسماعیل سندوزی؛ به معرفی این مرکز پرداخته‌ایم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خانه موزه «دکتر سندوزی» از سال ۱۳۸۲ در مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران فعال شد. این خانه موزه متعلق به دندان‌پزشکی هنرمند است که خانه و مطب شخصی خود را وقف مردم تهران کرد تا تبدیل به خانه موزه شود.

البته دکتر سندوزی تنها یک دندانپزشک نیست، بلکه هنرمندی است توانمند که آثار بسیاری در زمینه نقاشی، طراحی و مجسمه‌سازی از خود به یادگار گذاشته است. این خانه موزه اکنون محل نگهداری آثار هنری وی است که در کنار نمایشگاه دائمی این آثار، محلی برای برگزاری نشست‌های تخصصی هنری، جشنواره‌های مختلفی با عنوان جشنواره طراحی معاصر، پزشکان هنرمند، پرستاران هنرمند و... نیز هست.

گشتی در خانه یک دندان پزشک هنرمند

سندوزی ۹۰ ساله، دندانپزشکی است که دنیای پزشکی او را راضی نمی‌کرد و در کنار حرفه‌اش با هنرهای تجسمی آشنا شد و به مطالعه در این زمینه پرداخت. او در اوقات فراغتش دست به کار هنر شد و علاوه بر طراحی و نقاشی، مجسمه‌های بسیار زیبایی به سبک‌های کوبیسم، امپرسیونیسم و رئالیسم خلق کرد. حاصل کار هنری دکتر سندوزی، حدود ۱۸۰ اثر هنری است که در خانه موزه‌اش به نمایش درآمده است. دکتر سندوزی سال ۱۳۷۷، پس از آن که ناگزیر شد برای جراحی به خارج از کشور سفر کند، مطبش را به همراه تمامی تجهیزات، کتابخانه شخصی، آثار هنری نقاشی، طراحی، مجسمه‌ها، دستنوشته‌ها و حتی یادگاری‌های دوستانش برای استفاده مردم تهران اهدا کرد.

گشتی در خانه یک دندان پزشک هنرمند

«منظری را که در نظر دارم، به من حکم می‌کند در قید نامی که بماند یا نماند، نمانم. به همین دلیل آن هنگامی که تصمیمم پیوستن به حضرتش بود بدین کار خرد اقدام کردم، فقط برای ادای دینی که از مردم بر دل و جانم ـ نه بر گردنم ـ احساس می‌کردم بود نه نام. اگر آن محل را با وسایلش و آثارم می‌فروختم، پولش را به کجا می‌بایست می‌بردم؟ در حالی که با همگانی شدنش به اهداف انسانی‌ام جامه عمل می پوشاندم: اول این که این محل بر خلاف سندش، از آن من نبود. خشت خشت آن را مردم به من دادند، به من سپردند تا من آن را روی هم بگذارم، روی هم گذاریش با من بود. حال که وقت رفتن است «مال مردم» مال خودشان. دوم، وقتی جوانانی که به تماشا می‌آیند ببینند که: وجدان حرفه‌ای داشتن سازنده و سودآور است، اقبال مردمی، نعمتی بی‌کران و تمام ناشدنی و سازنده است که می‌توان دندانپزشکی صادق و ساده بود و گوشه چشمی هم هر چند ابتدایی و ناچیز به هنر داشت. سوم، که انسان موجودی خلاق و چند بعدی است از ابعاد دیگر وجودمان که حضرتش به ما بخشیده غافل نمانیم که کفر نعمت است....» اینها را خود دکتر سندوزی گفته است و بهانه اوست برای بخشیدن بخش مهمی از دارایی‌اش به مردم. 

گشتی در خانه یک دندان پزشک هنرمند

این روزها نمایشگاه اسناد تاریخی پزشکی و دندان‌پزشکی که مجموعه ارزشمندی شامل ۳۰ اثر از اسناد قدیمی پزشکی و دندان‌پزشکی است، تا ۱۲ بهمن در موزه سندوزی برپاست و بهانه خوبی است که گشتی در این خانه موزه متفاوت بزنید.

موزه دکتر سندوزی در میدان آرژانتین، بلوار بیهقی، کوچه ۱۲ غربی، پلاک ۲ واقع شده است. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۷۴۱۷۵۷ و ۸۸۷۴۱۱۷۱ تماس بگیرید.
مطالب مرتبط
نظر شما