کد خبر: ۱۳۹۵۲۰
تاریخ انتشار:۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
کارشناس حوزه رسانه در چهاردهمین نشست بچه‌های رستا
ارتقاء سواد رسانه ابزاری برای دفاع از هویت ملی است
یک کارشناس فعال حوزه رسانه با اشاره به اهمیت رسانه در نهادینه سازی ارزش های هویتی در جامعه اظهار داشت: ارتقاء سواد رسانه ابزاری موثر برای دفاع از هویت ملی و عزت نفس جمعی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، چهاردهمین نشست گفتگومحور ویژه نوجوانان «بچه‌های رستا» با هدف تبیین صحیح موضوعات و مسائل حوزه نوجوانی در فضای گفتگو و ایجاد بسترعملیاتی برای نوجوانان جهت مشارکت و گفتگو با موضوع: «غرور ملی مهمترین سازه هویت ملی نوجوان» در جمع دختران دبیرستانی منطقه ۱۸ برگزار شد.

فرهاد دوانقی مستند ساز، کارشناس فعال در حوزه رسانه و تسهیلگر این نشست صمیمی اندیشه ورزی که به مناسبت روز ملی خلیج فارس برگزار شد، در ابتدای بحث از تعدادی از نوجوانان خواست که خودشان را با تمام توانمندی‌ها، تعلقات و افتخاراتشان برای سایرین معرفی کنند . دانش آموزان هر یک تلاش کردند به نحو قابل قبولی هویت خودشان را برای دیگران تعریف کنند.

دوانقی در این نشست گفت: هویت یکی از ابتدایی ترین نیازهای بشر است. انسانها به محض شناخت خود به طور مستقیم با این موضوع مواجه می شوند و مولفه های جمعی و فردی بر شکل گیری هویت نقش ویژه ای دارند .

کارشناس برنامه در ادامه بحث را به سمت غرور ملی هدایت کرد و در طول بحث سایر نوجوانان حاضر در جلسه هم وارد گفتگو شدند. سعی دوانقی با این چالش ایجاد " احساس عزت نفس جمعی " در آنها بود چرا که معتقد است عامل بسیار مهم در نحوه شکل گیری هویت های اجتماعی یک کشور احساس عزت نفس گروهی است و برای پرداختن به جنبه های احساسی هویت ملی باید به عواطف، احساسات و ارزیابی هایی که احساس هویت ملی را تشکیل می دهند پرداخت، که یکی از این موارد عزت نفس ملی است.

وی سپس گریزی به رسانه به‌‌ منزله عامل ارتباطی در دنیای کنونی زد که کارکردهای فراوانی دارد. او گفت: این عامل ارتباطی نقش نهادینه ‏سازی ارزش‏ها در جامعه را دارد و از طریق تبادل اطلاعات میان نسل حاضر و انتقال آن به نسل‌های آتی در فرهنگ‌‌سازی و برانگیختن احساسات مشترک میان افراد و جوامع نقش حیاتی دارد.

دوانقی افزود: هویت ملی به‌‌ منزله کلان‌‌ ترین سطح هویتی در داخل کشورها تحت تأثیر رسانه است. اکنون با توجه به سرعت انتقال داده‌ها و اطلاعات رسانه ‌‌ای، رسانه‌ ها نقش مهمی در تکوین یا تغییر هویت ملی دارند و به‌‌ منزله اهرم تثبیت یا تغییر هویت ملی عمل می‌‌کنند. بنابراین رسانه در اختیار هر فرد و دولتی که باشد، در راستای مصالح و منافع آنها به ‌مثابه عامل مثبت یا منفی در تحول هویت ملی ایفای نقش می‌‌کند. از این‌ رو، رسانه جمعی با تأثیرگذاری بر شاخص‌‌ های هویت ملی آن را تقویت و تحکیم یا تضعیف و تخریب می‌‌کند.

کارشناس برنامه در پاسخ به برخی دیدگاههای مختلف مخاطبین گفت: انقلاب چهارم که انقلاب فن آوری و اطلاعات است در دنیا شکل گرفته و نمی توان از آن جدا بود، پس باید آگاهی ها را افزایش دهیم، سواد خود را در حوزه رسانه بالا ببریم و با غرور از هویت ملی و تمامیت ارضی کشورمان در سطح بین الملل دفاع کنیم.

وی در خاتمه روز ملی خلیج فارس این میراث کهن را به نوجوانان تبریک گفت، آن را جزئی از هویت ملی دانست و از حاضرین خواست برای حفظش تلاش کنند و این امانت را به فرزندان خود در آینده برسانند.

در پایان برنامه تعدادی از نوجوانان به سراغ کارشناس رفته و ادامه بحث را پیگیری کردند. درپی استقبال مخاطبین، کادر آموزشی مدرسه نیز خواهان ادامه این جلسات در آینده نزدیک شدند.

شایان ذکر است این سلسه نشست ها در راستای راه اندازی باشگاه مخاطبان منطقه ۱۸ و فعال سازی کرسی های آزاد اندیشی و زمینه اظهار نظر و گفتگوی نوجوانان برگزار می شود.

چهاردهمین نشست بچه های رستا دوشنبه دهم اردیبهشت ماه در دبیرستان دخترانه کوثر منطقه ۱۸ واقع در شهرک ولیعصر(عج)، خیابان سپیده شمالی از ساعع ۱۰:۳۰ تا ۱۲ با حضور ۱۰۰ دانش آموز دختر برگزار شد.